سقف قیمت نفت روسیه تعیین شد

سقف قیمت نفت روسیه تعیین شد

دولت های اتحادیه اروپا به طور آزمایشی بر سر سقف قیمتی 60 دلاری نفت دریایی روسیه با هدف کاهش توانایی مسکو برای تامین مالی جنگ در اوکراین به توافق رسیدند.
به گزارش رویترز در 1 دسامبر، یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: سقف قیمت بر اساس ارقام [آژانس بین‌المللی انرژی] 5 درصد زیر قیمت بازار، برای نفت خام روسیه، 60 دلار تعیین شده است.
والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که از اخبار مربوط به توافق آزمایشی در مورد سقف قیمت -ایده ای که توسط این کشور و کشورهای گروه G7 حمایت می شود- دلگرم شده و اضافه کرد که او از اتحادیه اروپا انتظار دارد جزئیات را مشخص کند و به توافق نهایی برسد.کشورهای اتحادیه اروپا روزهای زیادی بر سر جزییات سقف قیمتی با هم اختلاف داشتند. رویترز و خبرگزاری فرانسه گزارش دادند لهستان که برای کاهش سقف تا حد ممکن تلاش کرده بود، تا اواخر روز 1 دسامبر حمایت خود را از این قرارداد تایید نکرده بود.
پیشنهاد اولیه گروه 7 در هفته گذشته سقف 65 تا 70 دلار در هر بشکه بدون مکانیسم تعدیل بود (مکانیسم تعدیل به این معنیست که سقف قیمت در اواسط ژانویه و سپس هر دو ماه یکبار بازنگری خواهد شد).

بیشتر بخوانید:  ریفرمینگ چیست؟

لهستان، لیتوانی و استونی این سطح را رد کرده بودند زیرا نفت اورال روسیه، در 1 دسامبر زیر 70 دلار، و هفته گذشته حدود 55 دلار معامله می‌شد.
سقف قیمتی G7 برای نفت خام دریایی روسیه نیز از 5 دسامبر آغاز خواهد شد.
خدمات دریایی مانند حمل و نقل و بیمه نیز ممنوع است مگر آنکه در سقف یا کمتر از سقف قیمت فروخته شود.
شرکت های مهم کشتیرانی و بیمه جهان، غالبا در کشورهای G7 مستقر بوده و به آنها اهرمی می دهد تا سقف قیمت را تعیین کرده و فروش نفت به قیمت بالاتر را برای مسکو دشوار کنند.
در تشریح سند توافق آزمایشی، به نقل از رویترز، آمده است که یک “دورهٔ گذار” 45 روزه برای کشتی‌های حامل نفت خام روسیه که قبل از 5 دسامبر بارگیری شده و تا 19 ژانویه 2023 در مقصد نهایی خود تخلیه شوند، اعمال خواهد شد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته هشدار داد که هرگونه تلاش غرب برای محدود کردن قیمت نفت روسیه «عواقب سنگینی» برای بازارهای جهانی خواهد داشت. از آنسو اما G7 تاکید کرد که به کار خود ادامه میدهد.
وزیران نفت اوپک پلاس که روسیه نیز یکی از اعضای آن است، در چهارم دسامبر در وین دیدار خواهند کرد.

برای مشاهده اخبار و مقالات بیشتر یا بررسی محصولات ما میتوانید به صفحه اصلی پتروپالایش نیک یزد مراجعه کنید.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *