افزایش چشمگیر صادرات انرژی روسیه به چین از زمان آغاز جنگ

افزایش چشمگیر صادرات انرژی روسیه به چین از زمان آغاز جنگ

بر اساس داده های گردآوری شده توسط بلومبرگ، واردات نفت، گاز خط لوله، LNG و زغال سنگ چین از روسیه از زمان تهاجم این کشور به اوکراین در مجموع به 68 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 27 میلیارد دلار افزایش یافته است؛ چرا که خریداران غربی، واردات بسیاری از محموله های روسی را ممنوع کرده اند.

بر اساس داده های گمرک چین، اگرچه کل خرید LNG چین از روسیه نسبت به سال گذشته 5.4 درصد کاهش داشته، اما در ماه نوامبر به رکورد جدیدی رسید؛ در این ماه، نسبت به نوامبر 2021، این مقدار دو برابر شد و به 852 هزار تن رسید. واردات نفت نیز در ماه گذشته 17 درصد افزایش یافت تا روسیه از عربستان سعودی پیشی گرفته و بزرگترین تامین کننده نفت چین در نوامبر باشد.

در سال جاری واردات زغال سنگ روسیه از چین نیز 41 درصد افزایش یافت و نسبت به نوامبر 2021 دو برابر شد؛ اگرچه در سپتامبر به بالاترین حد خود رسیده بود.

بیشتر بخوانید: دریافت تندیس و لوح تقدیر واحد نمونه صنعتی سال ۹۷

در دسامبر نیز بسیاری از پالایشگاه‌های مستقل چینی مستقر در استان شاندونگ، به خرید نفت خام روسیه ادامه داده‌ و سقف قیمتی را که توسط کشورهای غربی اعمال شده نادیده گرفته اند. سقف قیمت نفت خام روسیه توسط اتحادیه اروپا، G7 و استرالیا در 5 دسامبر اجرایی شد، اما چین به این ائتلاف نپیوست.

پالایشگاه‌های مستقل چینی شاهد افزایش حاشیه‌سودهای پالایشی خود در هفته‌های اخیر بوده‌اند، زیرا توانسته اند با تخفیف‌های بسیار زیادی برای نفت روسیه مذاکره کنند. جریان نفت خام ارزان‌ روسیه به چین، حاشیه‌های پالایشی پالایشگاه‌های مستقل را هفته گذشته به رقم بیسابقۀ ۱۱۵ دلار (۸۰۰ یوان چین) در هر تن افزایش داد که در ابتدای دسامبر، این عدد حدود 85 دلار بر تن بود.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *