بزرگترین پالایشگاه چین شاهد کاهش سود بعلت ضعف در تقاضای سوخت

بزرگترین پالایشگاه چین شاهد کاهش سود بعلت ضعف در تقاضای سوخت

سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگاه در چین و آسیا، از قرنطینه‌های ناشی از کووید و تقاضای ضعیف‌تر سوخت چین در سال جاری آسیب دیده؛ بعبارتی سود خالص ژانویه تا سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.6 درصد کاهش یافته است.

سود خالص سینوپک در 9 ماه منتهی به سپتامبر به 7.8 میلیارد دلار (56.66 میلیارد یوان چین) کاهش یافت، زیرا تقاضا کاهش یافته و هزینه های عملیاتی با قیمت های بالای انرژی و قیمت بالای نفت خام جهش کرده است. با این حال، درآمد بین ژانویه تا سپتامبر با 23 درصد افزایش به 338 میلیارد دلار (2.45 تریلیون یوان) رسید.

صنعت پالایش چین از قرنطینه‌های ناشی از کووید در سال جاری رنج زیادی متحمل شده که بر تقاضای سوخت در این کشور تأثیر گذاشته و تحلیلگران را از روند تقاضای نفت در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان نگران کرده است.

در همین حال، یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ دولتی چین، پتروچاینا، شاهد افزایش 60 درصدی سود خود نسبت به سال قبل بود و از ژانویه تا سپتامبر به 16.66 میلیارد دلار رسید. پتروچاینا دومین پالایشگاه بزرگ چین و بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز در آسیا است.

علیرغم قرنطینه های همه گیر در سراسر کشور، پتروچاینا شاهد افزایش 2.7 درصدی تولید نفت خام داخلی و افزایش 5.1 درصدی تولید گاز داخلی خود از ژانویه تا سپتامبر بود. البته اعداد نفت خام مصرفی برای پالایش، کمتر از مدت مشابه در سال 2021 (کاهش 1.8 درصدی) بود که نشان دهنده  سرکوب شدن مصرف توسط سیاست «کووید صفر» است.

در حالی که پالایشگاه‌ها در چین از تقاضای سوخت رنج می‌برند، فعالیتهای بخش بالادستی، با افزایش قیمت نفت و گاز به افزایش سود خود ادامه دادند.

به عنوان مثال، شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) روز پنجشنبه افزایش سالانه 89.1 درصدی سود خالص خود را برای سه ماهه سوم گزارش داد که به دلیل افزایش قیمت نفت و گاز بوده است. CNOOC گفت: درآمدها 53.7 درصد افزایش یافت زیرا میانگین قیمت های نفت خام و میعانات با جهش 36.1 درصدی نسبت به سال گذشته به 95.80 دلار در هر بشکه در سه ماهه سوم رسید و میانگین قیمت گاز نیز 15.1 درصد افزایش یافت.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *