امارات درباره خروج از اوپک تصمیم می‌گیرد

امارات درباره خروج از اوپک تصمیم می‌گیرد

مقامات اماراتی به وال استریت ژورنال می گویند که این کشور در حال بحث داخلی درباره دورنمای خروج از اوپک است.

تصمیم امارات برای خروج از گروه نفتی که نزدیک به 38 درصد از کل تولید نفت خام جهان را تشکیل میدهد، قدرت این گروه را در تعیین قیمت نفت کاهش می دهد. عدم اطمینان در مورد مشارکت امارات در سازمان کشورهای صادرکننده نفت در حالیست که به نظر می رسد شکاف بین امارات و عربستان سعودی، رهبر واقعی اوپک، بر سر جنگ یمن در حال افزایش است.

وال استریت ژورنال گزارش داد که طی سال گذشته و پیشتر، روابط بین این دو تیره شده، به طوری که شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور امارات و شاهزاده محمد، شاهزاده سعودی اغلب رویدادهایی را که انتظار میرفت دیگری در آن حضور داشته باشد، از دست می دهند.

مطالعه بیشتر: نشماره-۱۶ / هفته اول اسفند / ۱۴۰۱

اما شکاف در واقع قبل از آن، در اواسط سال 2021، بر سر کاهش تولید اوپک آغاز شد؛ شکافی که در آن زمان، کل طرح این گروه را برای کاهش تولید تهدید می کرد. برخی از تحلیلگران در آن زمان حتی معتقد بودند که اختلاف بین دو کشور سنگین وزن اوپک می تواند به تکرار جنگ قیمت نفت در سال 2020 منجر شود.

یکی دیگر از نقاط مناقشه، جنگ در یمن است؛ جایی که امارات امیدوار است نفوذ خود را در این کشور حفظ کند تا مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ را ایمن کند، در حالی که عربستان با حوثیان  به امید پایان جنگ گفتگوهایی بدون امارات کرده است. در همین حال، امارات با دولت یمن مورد حمایت عربستان توافقنامه امنیتی امضا کرده که به امارات اجازه می دهد در صورت وجود یک تهدید قریب الوقوع مداخله کنند. آنها به دنبال ایجاد یک پایگاه نظامی و باند فرود در تنگه باب المندب هستند. اما به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات سعودی به طور خصوصی به این توافق اعتراض کرده اند.

امارات متحده عربی در حال حاضر بیش از 3 میلیون بشکه نفت خام در روز تولید می کند و سومین تولید کننده پربار اوپک است. برای بازارهای نفت، شکست اوپک به تولیدکنندگان غیراوپک مانند ایالات متحده، کانادا و برزیل و خریداران نفت خام مانند چین، هند و ژاپن نفوذ بیشتری در بازار خواهد داد. مدت‌ها گفته میشد که امارات با برنامه‌های اوپک برای کاهش شدید تولید نفت خام خود به عنوان بخشی از توافق با اوپک پلاس مخالف است.منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *