اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) روز دوشنبه، با استناد به داده های گروه بین المللی واردکنندگان گاز طبیعی مایع (GIIGNL) و مطبوعات تجاری، اعلام کرد انتظار می رود اتحادیه اروپا و بریتانیا ظرفیت واردات LNG خود را تا سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ به میزان ۳۴ درصد یا ۶.۸ میلیارد فوت مکعب در روز افزایش دهند. .
بر اساس برآوردها، ظرفیت گازیسازی (regasification) اروپا تا پایان سال ۲۰۲۳ به میزان ۵.۳ میلیارد مکعب در روز و تا پایان سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۵ میلیارد مکعب در روز افزایش مییابد.
پس از گسترش نسبتاً متوسط ظرفیت واردات LNG قبل از سال ۲۰۲۲، اروپا از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، در فعال سازی و راه اندازی مجدد پروژه ها تعجیل کرده است.
همچنین واحدهای شناور گازیسازی (FSRU) در آلمان، هلند و فنلاند در حال راه اندازی هستند. انتظار میرود پروژه های Eemshaven در هلند و Wilhelmshaven و Brunsbuttel در آلمان تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.
EIA گفت تا کنون در سال جاری، حدود ۱.۷ میلیارد مکعب در روز به ظرفیت جدید و گازیسازی LNG در هلند، لهستان، فنلاند، ایتالیا و آلمان اضافه شده است.
پایانه جدید EemsEnergy در هلند متشکل از دو کشتی FSRU بوده و اولین محموله وارداتی خود را در سپتامبر ۲۰۲۲ دریافت کرد. پایانه جدید FSRU در Wilhelmshaven آلمان نیز در اوایل این ماه تکمیل شد.
پایانههای گازیسازی که در حال ساخت در هفت کشور اتحادیه اروپا هستند، میتوانند تا پایان سال ۲۰۲۳، ۳.۵ میلیارد مکعب فوت مکعب در روز به ظرفیت جدید اضافه کنند. در حال حاضر آلمان، لهستان، فرانسه، فنلاند، استونی، ایتالیا و یونان در حال کار برای توسعه ظرفیتهای واردات LNG هستند.
تخریب تقاضا در قیمت های بالا می تواند بخشی از مصرف LNG را در کوتاه مدت در اروپا و آسیا کاهش دهد اما حتی در این سناریو نیز اروپا برای جایگزینی تمام گاز روسیه که پس از پایان زمستان از دست داده و برای ایجاد ذخایر کافی قبل از زمستان ۲۰۲۳/۲۰۲۴، هنوز به LNG زیادی نیاز دارد.
منبع : oilprice