قزاقستان آمادۀ افزایش صادرات نفت در 2023

قزاقستان آمادۀ افزایش صادرات نفت در ۲۰۲۳

نیکولای گوربان، مدیر کل کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) که حمل و نقل و صادرات بیشتر نفت خام در قزاقستان را انجام می دهد، روز جمعه گفت که آماده است تا نفت خام بیشتری را به پایانه های صادراتی در دریای سیاه منتقل کند.

گوربان در جلسه امروز خود به بولات آقچولاکوف، وزیر انرژی قزاقستان گفت: سال گذشته مجموعا 58.7 میلیون تن نفت از طریق سیستم خط لوله تنگیز-نووروسیسک منتقل شد که حدود 52.2 میلیون تن آن در قزاقستان پمپاژ شد.

خط لوله 1500 کیلومتری CPC از میادین نفتی غول پیکر قزاقستان در دریای خزر به نووروسیسک، در سواحل دریای سیاه روسیه، بیش از دو سوم کل نفت صادراتی قزاقستان را به همراه نفت خام روسیه منتقل می کند.

مطالعه بیشتر: نفتا چیست؟

تولید و صادرات نفت قزاقستان در نیمه دوم سال 2022، اکثرا به دلیل قطعی جریان در میدان نفتی کاشاگان ناشی از نشت گاز و تعمیرات تأسیسات در دریای سیاه کمتر شده بود.

انتظار می رفت CPC تعمیرات یکی از نقاط پهلوگیری در پایانه صادرات نفت خود در دریای سیاه را در ماه نوامبر تکمیل کند که به زودی شاهد افزایش محموله های نفت قزاقستان باشد.

در سه ماهه سوم و چهارم سال 2022، نفت میدان عظیم کاشاگان پس از شناسایی نشت گاز، از کار افتاده یا با نرخ های کمتری جریان داشته است. اپراتور میدان گفته بود که بزودی با 400 هزار بشکه در روز، تا حدی تولید خود را از سر خواهد گرفت و پس از اتمام تعمیرات و تأیید صحت، تولید کامل در این تاسیسات بازیابی خواهد شد.

در سال 2023، قزاقستان امیدوار است تا 1.5 میلیون تن نفت را از طریق خط لوله باکو – تفلیس – جیهان، و با دور زدن روسیه به مشتریان خود تحویل دهد.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *