روسیه بیش از 90 درصد از سهم بازار نفت اروپا را از دست داده است

روسیه بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار نفت اروپا را از دست داده است

بر اساس برآوردهای بلومبرگ، روسیه در حال حاضر بیش از 90 درصد از بازار پیشین خود در اروپای شمالی را از دست داده و در هفته‌های اخیر، محموله‌ها از 1.2 میلیون بشکه در روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، به زیر 100 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

تحریم اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا و مکانیسم سقف قیمت نفت خام روسیه قرار است از پنجم دسامبر اجرایی شود.

حدود 75 درصد از نفت خام روسیه که اکنون در بنادر بالتیک بارگیری می شود به سمت آسیا می رود؛ جایی که خریداران هندی و چینی از خرید محموله های روسی با تخفیفهای بسیار چشم پوشی نکرده اند.

مطالعه بیشتر: دیدار و گفتگو رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیرعامل بورس انرژی با اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران

اکنون که از تحریم اتحادیه اروپا و سقف قیمت اتحادیه اروپا-انگلیس-G7 تنها دو هفته دیگر باقی مانده، خریداران هندی در حال رقابت برای بارگیری و تامین عرضه قبل از 5 دسامبر و تخلیه در بندر مقصد هستند.

اما گفته می شود خریداران در هند و چین نسبت به خرید نفت روسیه پس از 5 دسامبر محتاط اند و برای شفافیت در مورد چگونگی اعمال سقف قیمت و اینکه آیا پس از شروع تحریم ها بر خریداران تاثیری خواهد داشت یا خیر، منتظر میمانند.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه بازار نفت هفته گذشته خود اعلام کرد که تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا تنها ظرف چند هفته ابهامات بزرگی را در بازارهای جهانی نفت و محصولات ایجاد خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در حین مشاهده نشانه‌هایی از تضعیف تقاضای نفت، گفت: «تحریم‌های اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام و فرآورده‌های روسیه و ممنوعیت خدمات دریایی، فشار بیشتری بر موازنه جهانی نفت و به‌ویژه بر بازارهای دیزل و گازوئیل خواهد افزود».

این آژانس می‌گوید: «ایجاد یک سقف پیشنهادی قیمت نفت ممکن است به کاهش تنش‌ها کمک کند، اما تعداد بی‌شماری از عدم قطعیت‌ها و چالش‌های لجستیکی را باقی میگذارد».

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *