مقدمه
شاید امروزه تصور جهان بدون خودرو ممکن نباشد. اگر بخش گستردهای از رفاه و آسایش زندگی خود را مدیون حضور خودروهای بنزین سوز هستیم، بیتردید خودروها نیز انرژی و توان خود را وامدار بنزین هستند. با این وجود اغلب مردم شناختی از نحوه تولید بنزین ندارند. در صورتی که شما نیز اطلاعی از فرآیند تولید بنزین ندارید و کنجکاوید با نحوه تولید بنزین آشنا شوید به شما پیشنهاد میکنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی بفرمایید.
هنگامی که بخار به حدود ۱۵۰درجه سانتیگراد میرسد، زنجیرههای هیدروکربنی که بنزین را تشکیل میدهند شروع به حرکت به حالت مایع میکنند. بنزین شروع به جمع شدن روی صفحات تقطیر (سینی ها) میکند و برای مرحله بعدی فرآیند تولید در ریسیور و مخازن نگهدارنده تخلیه میشود.
- نفت خام به طور طبیعی حاوی آلاینده هایی مانند گوگرد، نیتروژن و فلزات سنگین است که در سوخت موتور نامطلوبند. در فرآیند تصفیه، ترکیبات نامناسب را از سوخت بنزین باید جدا کرد. فرآیند تصفیه در مرحله اول شامل جداسازی آب است. پس از فرآیندهای تصفیه، اختلاط و خنکسازی، مایعات در نهایت شبیه سوختها و محصولاتی میشوند که با آنها آشنایید.
سوخت خامی که از برج تقطیر خارج میشود هنوز برای انتقال به پمپ بنزین و سوختن در موتور خودرو آماده نیست. در مرحله نهایی فرآیند تولید بنزین، مواد افزودنی وارد سوخت میشوند تا آن را برای استفاده مصرفکننده آماده کنند. با دستور نهادها و آژانسهای محیط زیستی دولتی، برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای و بهبود مسافت پیموده شده، بنزین به مواد افزودنی خاصی نیاز دارد. علاوه بر این شرکتهای نفتی افزودنیهای دیگری را برای ارائه عملکرد بهتر به مصرفکنندگان و متمایز ساختن بنزین خود از سایر شرکتهای موجود در بازار در نظر میگیرند.
- پالایشگاهها همچنین ممکن است مواد افزودنی دیگری مانند تقویتکنندههای اکتان، غیرفعالکنندههای فلزی، آنتیاکسیدانها، بازدارندههای زنگزدگی یا مواد شوینده را در جریان هیدروکربنی خود مخلوط کنند. اختلاط میتواند در پالایشگاه در امتداد خطوط لوله و مخازنی که سوخت فرآوری شده را در خود جای میدهند یا حتی در مکانهای خارج از سایت یا در کشتیها و یا پایانهها پس از خروج سوخت از دروازه پالایشگاه انجام شود.