پذیرش پتروپالایش نیک یزد در بورس انرژی و عرضه محصولات در رینگ بین الملل

«بورس انرژی ایران» (Iran Energy Exchange | IRENEX) به عنوان چهارمین بورس رسمی کشور ایران، در تاریخ ۱۳۹۱/۰۴/۱۷ با مجوز شورای عالی بورس و اوراق بهادار تاسیس و تحت نظارت سازمان و بورس اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز نمود.

این بورس، یک بورس کالایی بوده که امکان انجام معاملات حامل‏‌های انرژی (شامل نفت، گاز، برق و سایر حامل‌های انرژی) و اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای مذکور، در آن وجود دارد. در بورس انرژی ایران نیز مشابه سایر بورس‌‏ها، تعداد زیادی خریدار و فروشنده حضور داشته که با انجام داد و ستد در فضایی رقابتی، دستیابی به قیمت‌های تعادلی حامل‌‏های انرژی را میسر می‌سازند.

چه شرکت‌هایی حق داد و ستد در بورس انرژی را دارند

پذیرش و عرضه کالا در بورس انرژی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، مستلزم ارائه مدارک و مستندات جهت احراز هویت و سنجش میزان آمادگی آن‌ها است.

بر این اساس، عرضه‌کنندگانی، امکان معامله در بورس را خواهند داشت که در بازار کالای مورد پذیرش، دارای سابقه فعالیت قابل اتکایی بوده و با ارائه تعهدات دستورالعمل پذیرش، به تصویب هیأت پذیرش یا کمیته عرضه بورس انرژی رسیده باشند.

مزایای داد و ستد در بورس انرژی ایران

بورس انرژی ایران با برخورداری از چارچوب مقرراتی جامع در زمینه پذیرش و نظارت، موجب تسهیل در انجام معاملات شده و مزایای زیر را برای فعالان این بازار به وجود می‌آورد.
  • امکان تأمین کالاهای مورد نیاز از طریق ساز و کار شفاف
  • وجود قراردادهای استاندارد و مشخص همچنین تضمین استاندارد بودن و کیفیت کالاهای مورد معامله در بورس
  • کاهش ریسک‌های معاملاتی از جمله ریسک عدم ایفای تعهدات طرفین
  • امکان کشف عادلانه قیمت با توجه به میزان عرضه کالا توسط متقاضی
  • عدم نیاز به برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آن‌ها
  • کاهش هزینه‌های معاملاتی برای مشتریان در مقایسه با معامله در خارج از بورس (شامل هزینه‌های عقد قرارداد، بازاریابی و …)
  • امکان پوشش ریسک و تأمین کالاهای مورد نیاز مصرف‌کنندگان برای دوره‌های زمانی مختلف

پذیرش پتروپالایش نیک یزد
در بورس انرژی و عرضه محصولات در رینگ بین الملل

شرکت پترو پالایش نیک یزد با توجه به سابقه فعالیت و رعایت استانداردهای ملی و بین المللی در تولید محصولات در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۱۱ موفق به پذیرش توسط کمیته عرضه بورس انرژی شد.

از این تاریخ محصولات شرکت اعم از هیدروکربن‌های سبک و سنگین در “رینگ بین الملل” تابلوی “سایر حامل های انرژی” “بازار فیزیکی” بورس انرژی عرضه و مورد معامله استاندارد قرار می‌گیرند.